Stanley Kubrick


Topic gestart door bramruiter op 15-05-2010 (15 posts)
  1. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    Stanley Kubrick (1928 - 1999)

    They Shoot Pictures 1,000 Greatest Films: (met een linkje naar zijn proiel op TSP) The Killing (1956), Paths of Glory (1957), Spartacus (1960), Lolita (1962), Dr. Strangelove (1964), 2001: A Space Odyssey (1968), A Clockwork Orange (1971), Barry Lyndon (1975), The Shining (1980), Full Metal Jacket (1987) & Eyes Wide Shut (1999).
    Senses of Cinema
    Aantal films: 12

    Filmografie:
    Eyes Wide Shut (1999)
    Full Metal Jacket (1987)
    The Shining (1980)
    Barry Lyndon (1975)
    A Clockwork Orange (1971)
    2001: A Space Odyssey (1968)
    Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
    Lolita (1962)
    Spartacus (1960)
    Paths of Glory (1957)
    The Killing (1956)
    Killer's Kiss (1955)
    The Seafarers (1953)
    Fear and Desire (1953)
    Day of the Fight (1951)
    Flying Padre: An RKO-Pathe Screenliner (1951)

    # Geplaatst op 15-05-2010 om 19:27
  2. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    Barry Lyndon (1975)
    Doordat ik gisteren avond te veel dronk en zodoende de rest van de dag niet veel meer kan doen dan staren naar rustige beelden leek dit het perfecte moment om Kubricks meest ondergewaardeerde film in de speler te gooien. Ingesloten door mega-lievelingetjes A Clockwork Orange en The Shining lijkt Barry Lyndon te lijden aan het verlies in aanzien. En dat is logisch. Waar andere films genres als Horror, Science Fiction en oorlog omvatten, valt het kostuumdrama van Kubricks negende film nogal in het niet. Toch is Barry Lyndon op en top Kubrick en misschien wel een van zijn mooist geschoten films. Elk beeld ziet eruit als een schilderij dat tot leven komt. Binnen die schilderijen speelt een opvallend interessant verhaal dat tijdens de eerste helft het meest veelzijdig is.
    Ook voelde ik meer voor het hoofdpersonage dan in andere Kubrickfilms. Natuurlijk duurt dat even, maar na enige tijd merkte ik een enorme emotionele betrokkenheid op, iets dat me de speelduur steeds makkelijker deed volhouden. En dat laatste is zeker nodig, in het tweede deel verliest de film zijn veelzijdigheid en moet het drama in het kasteel zijn publiek aan de buis gekluisterd houden. Hoewel ik nooit kritiek heb geleverd op zijn afstandelijke aanpak (ik ben ook meer een technische liefhebber, net als Kubrick, dus zijn films en mijn smaak rijmen altijd wel) vond ik het een prettige bijkomstigheid dat Barry Lyndon me emotioneel wist te raken.
    Kubricks trage aanpak werkt goed. Hij neemt overal de tijd voor, zodat elke scène, hoe lang deze ook geleden mag zijn, je bijblijft, zodat je aan het einde van de film ervaart een heel leven te hebben geleid. Verder vond ik het mooi hoe Kubrick trouw blijft aan zichzelf en niet bang is de statische schilderijen af te wisselen met een intens robbertje handheld camerawerk voor de scènes die daar om schreeuwen. Op elke mogelijke manier, zelfs in het tweede deel, zorgt hij ervoor dat het verhaal interessant blijft. En dat gaat hem prima af.
    9

    Overigens, als ik zijn films naast elkaar zou moeten zetten:

    01. 2001: A Space Odyssey (1968)
    02. Eyes Wide Shut (1999)
    ...
    03. Barry Lyndon (1975)
    04. The Killing (1956)
    05. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
    ...
    06. A Clockwork Orange (1971)
    07. The Shining (1980)
    ...
    08. Lolita (1962)
    ...
    09. Paths of Glory (1957)
    10. Full Metal Jacket (1987)

    # Geplaatst op 15-05-2010 om 19:49
  3. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    A Clockwork Orange (1971)
    Omdat het een van Erwin Olafs favoriete films bleek te zijn, nadat de beste man op het afgelopen NFF clips uit eigen en andermans films toonde, besloot ik dit samen met vriendinlief (een fervent Olaf-fan) op te zetten. Immers was het op enkele dagen na precies vier jaar geleden dat ik de film voor de eerste keer zag. En vier jaar geleden stond ik heel anders tegenover film dan ik nu doe.
    Dat bleek toen ik halverwege de film moest toegeven er eigenlijk helemaal niets mee te kunnen. Het openingsscène is klassiek, evenals enkele andere momenten en het gebruik van muziek. Echter viel me op dat ik totaal geen affiniteit had met het Alex personage, iets dat de film toch wel van zijn publiek verwacht. Daarbij leek het alsof Kubrick alles met opzet ongelofelijk had zitten oprekken om te verhullen dat dit verhaal ook in veel minder tijd had verteld kunnen worden. Zo had ik tijdens de scène waarin Alex met de priester praat over de Ludovico Treatment al door waar het naartoe ging. Kubrick vond het op zijn beurt nodig om de scène op te rekken tot een langdurig dialoog dat per sarcastische zin vervelender werd. Elke scène werd een sequentie op zich en daardoor voelde de film vooral tijdens het eerste uur aan als een verzameling scènes.
    Een ander probleem dat ik had was het onnatuurlijke verloop van de film. Met name de scènes na de Ludovico Behandeling, waarin Alex geheel toevallig met dezelfde mensen en plekken te maken krijgt als waar hij voorheen mot mee had, voelde ongeloofwaardig. De manier waarop Kubrick dit alles kadert is overigens domweg lelijk te noemen. Zelden zag ik de schoonheid van Kubricks eerdere of latere films. En waar 2001 nog altijd een prachtig toekomstbeeld geeft kwam A Clockwork Orange heel erg gedateerd over.
    6.5

    Mind you, ik schreef dit om half 8 na zes uur slaap.

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 06:27
  4. PascalE

    Gebruiker
    Joined: 03-11-2008
    Posts: 334


    Wat vond je zo slecht aan zijn oorlogsfilms? Toevallig eergister FMJ herkeken. Overigens ben ik het met je ACO beschrijving ook niet eens maar die heb ik al weer een flinke tijd geleden gezien.

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 12:07
  5. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    Ik herinnerde me dat ik FMJ de eerste helft erg goed vond, maar het daarna voor mij een beetje afzakte. Prima film hoor, verre van slecht, maar lang niet zo geweldig als de films daarboven (met in het achterhoofd dat ik dit lijstje maakte voor ik ACO herzag). POG hetzelfde verhaal, maar die vond ik dan overall een beetje saaiig. Misschien als ik hem nu zou zien, ik hem wel erg goed vind.

    En op welk punt ben je het niet met me eens?

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 12:42
  6. Christiaan

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,126


    Brambrambram. Ik hoop dat je hem over vier jaar wel weer tof vindt, want je slaat hier de plank mis.

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 14:31
  7. Ric

    Redacteur
    Joined: 11-08-2008
    Posts: 2,552


    Bram, wat aco betreft ben ik het eens helemaal met je eens.

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 15:11
  8. Erwan

    Hoofdredacteur
    Joined: 04-10-2008
    Posts: 4,861


    Ik vind FMJ ook zijn minst goede film, maar net als Bram nog steeds een prima titel. Maar goed, ik denk dat Kubrick overall gezien de beste filmmaker is die ik ken. Jammer dat je PoG dan minder kan/kon waarderen, dat vind ik echt een meesterwerk en een van de sterkste anti-oorlogsfilms ooit gemaakt. Maar het is misschien een film die de eerste keer saai over kan komen...

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 16:23
  9. PascalE

    Gebruiker
    Joined: 03-11-2008
    Posts: 334


    A oke, ik reageerde ook vooral nadag ik de 6.5 voor ACO zag en toen FMJ in je lijst onderaan zag. FMJ vind ik echter een geweldige film, al heb ik nog niet alles van Kubrick gezien om daarbinnen te vergelijken. Het tweede deel is inderdaad trager en minder boeiend dan het eerste deel, maar de cinematografie van dat tweede deel maakt heel veel goed.
    Inhoudelijk kan ik helaas niet reageren op je ACO beschrijving want het is te lang geleden om specifieke scènes aan te halen. Weet wel dat ik het een prachtfilm vond, wellicht een herkijk binnekort.

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 16:59
  10. theo

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 6,975


    Idem hier, ik ben het vooralsnog niet met je eens Bram wat ACO betreft, maar dat is op basis van 2 1/2 jaar geleden. Herkijk!

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 17:11
  11. HenkMul

    Het is Henk!
    Joined: 03-11-2008
    Posts: 3,309


    bramruiter schreef: A Clockwork Orange (1971) Zo had ik tijdens de scène waarin Alex met de priester praat over de Ludovico Treatment al door waar het naartoe ging.

    Logisch, je had de film al een keer gezien.

    Waarom verwacht de film van de kijker een zekere affiniteit met Alex, hij belichaamt toch elke waarde waar een doodnormale ziel niet mee geassocieerd wil worden? Wat was er slecht aan de kadrering? Is het werkelijk zo vreemd dat bekende karakters opnieuw opduiken wanneer de oude omgeving weer wordt bezocht? Waar lag het aan dat de film gedateerd overkwam (de hagelwitte Milk Bar is qua design toch vrij tijdloos en het taalgebruik uniek)?

    Ik vind de 6.5 in het licht van je betoog trouwens vrij mild - politiek correcte rating, of niet, ;)?

    # Geplaatst op 20-05-2010 om 17:13
  12. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    Logisch, je had de film al een keer gezien.

    Maar wel zo lang geleden dat ik me slechts de key-scenes kon herinneren.

    Waarom verwacht de film van de kijker een zekere affiniteit met Alex, hij belichaamt toch elke waarde waar een doodnormale ziel niet mee geassocieerd wil worden?

    Aan het begin is het een naar ventje ja. Later, zeker tijdens en na de Ludovico Treatment, moeten we meeleven met zijn creperen. Maar eigenlijk deed het me überhaupt allemaal niets, dus welke emotie ook van me werd verwacht, het enige wat ik zag was een stel achtereen volgende plaatjes met een verhaal.

    Wat was er slecht aan de kadrering?

    Waar films als Barry Lyndon en 2001 echt uitblinken in visuele schoonheid, viel me op dat ACO helemaal niet zo strak geschoten was. Het shot waar Alex' hoofd onder water wordt gehouden was het absolute dieptepunt. Evenals de scene na zijn Ludovico ontslag wanneer hij op straat loopt en de zwervers tegenkomt. Maar daarbuiten is slecht misschien een verkeerd woord. Laten we het erop houden dat Kubrick mooiere films heeft afgeleverd.

    Is het werkelijk zo vreemd dat bekende karakters opnieuw opduiken wanneer de oude omgeving weer wordt bezocht?

    Nee, dat was ook niet het punt. De snelheid waarin het gebeurde was nogal artificieel. Meteen na de scène in het huis loopt hij rond over straat en komt in één streep de zwerver en de politieagenten tegen. Voor mij had dat nog wel even mogen duren. Het ritme daarin vond ik gewoon erg onecht.

    Waar lag het aan dat de film gedateerd overkwam (de hagelwitte Milk Bar is qua design toch vrij tijdloos en het taalgebruik uniek)?

    De Milk Bar is mooi. De aankleding van het huis van de kattenvrouw was qua kleur echt ongelofelijk jaren zeventig, evenals het huis van zijn ouders. Alles ademt niet de toekomst, maar de jaren '70. Terwijl 2001 bijvoorbeeld nog altijd tijdloos aanvoelt.

    Ik vind de 6.5 in het licht van je betoog trouwens vrij mild - politiek correcte rating, of niet, ;)?

    Ja. Klopt.

    # Geplaatst op 22-05-2010 om 18:08
  13. Christiaan

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,126


    Het ruimteschip uit 2001 voelt anders ook behoorlijk jaren 70.

    Frappent detail is dat Anthony Burgess de opkomende mode volledig juist heeft voorspeld, zelfs de volgorde. Mode verandert in zowel film als boek.
    Qua tijdsloosheid; dat is veel meer van belang in een film als 2001 als een film in de 'nabije' toekomst als A Clockwork Orange.

    En wie zegt dat de futuristische mode niet enorm retro wordt?

    # Geplaatst op 22-05-2010 om 22:26
  14. Erwan

    Hoofdredacteur
    Joined: 04-10-2008
    Posts: 4,861


    Nu ik eindelijk pas geleden Barry Lyndon gezien heb, kan ik een volledige toplijst maken. Nou ja, vanaf Killer's Kiss dan want daarvoor telt eigenlijk niet.

    01. 2001: A Space Odyssey - 10/10
    02. Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 10/10
    03. The Shining - 10/10
    04. Paths of Glory - 10/10
    05. A Clockwork Orange 10/10
    06. Eyes Wide Shut - 9/10
    07. Full Metal Jacket - 9/10
    08. The Killing - 8.5/10
    09. Lolita - 8.5/10
    10. Barry Lyndon - 8/10
    11. Spartacus - 8/10
    12. Killer's Kiss - 7.5/10

    # Geplaatst op 05-04-2015 om 14:25
  15. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    01 ) Eyes Wide Shut - 1999 - 5
    02 ) 2001: A Space Odyssey - 1968 - 5
    03 ) Full Metal Jacket - 1987 - 4,5
    04 ) Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb - 1964 - 4,5
    05 ) Shining, The - 1980 - 4
    06 ) Lolita - 1962 - 4
    07 ) Clockwork Orange, A - 1971 - 4
    08 ) Barry Lyndon - 1975 - 4
    09 ) Spartacus - 1960 - 3,5
    10 ) Paths of Glory - 1957 - 3,5
    11 ) Killing, The - 1956 - 3,5
    12 ) Killer's Kiss - 1955 - 3

    Barry Lyndon en Lolita wil ik al heel lang eens herzien, omdat het lang geleden is en ik ze nu onmogelijk goed kan in een juiste volgorde kan plaatsen, maar gelukkig vond ik ze destijds wel al gewoon goed :) Recente herzieningen van Dr Strangelove en 2001 leverde iig een flinke ophoging op van de score voor die films

    # Geplaatst op 05-04-2015 om 19:26

Reply

You must log in to post.