Weimar Cinema (Duitsland 1919 - 1933)


Topic gestart door beavis op 01-12-2014 (10 posts)
  1. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Heb er de afgelopen week zoveel van gezien dat het wel tijd werd voor een topic

    kijk voor een aardig visueel overzicht naar Von Caligari zu Hitler: Das Deutsche Kino im Zeitalter der Massen (2014)

    Heb de MM-zoekmachine even losgelaten op mijn stemmen met Duitsland als land of coproducent voor de periode, en kom nu op 55 titels

    4.5 - 1930 - Menschen am Sonntag
    4.5 - 1933 - Testament des Dr. Mabuse, Das
    4.5 - 1929 - Jenseits der Straße - Eine Tragödie des Alltags
    4.5 - 1927 - Metropolis
    4.0 - 1931 - M
    4.0 - 1929 - Mutter Krausens Fahrt ins Glück
    4.0 - 1922 - Nosferatu, eine Symphonie des Grauens
    4.0 - 1922 - Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit
    4.0 - 1923 - Erdgeist
    4.0 - 1925 - Pleasure Garden, The
    4.0 - 1932 - Vampyr - Der Traum des Allan Grey
    4.0 - 1926 - Faust
    4.0 - 1930 - Westfront 1918
    4.0 - 1923 - Straße, Die
    4.0 - 1921 - Hintertreppe
    4.0 - 1929 - Tagebuch einer Verlorenen
    4.0 - 1931 - Koffer des Herrn O.F., Die
    4.0 - 1920 - Von Morgens bis Mitternacht
    4.0 - 1919 - Puppe, Die
    3.5 - 1930 - Blaue Engel, Der
    3.5 - 1927 - Berlin: Die Sinfonie der Großstadt
    3.5 - 1931 - Mädchen in Uniform
    3.5 - 1932 - Atlantide, L'
    3.5 - 1920 - Cabinet des Dr. Caligari, Das
    3.5 - 1924 - Letzte Mann, Der
    3.5 - 1933 - Anna und Elizabeth
    3.5 - 1920 - Genuine
    3.5 - 1921 - Bergkatze, Die
    3.5 - 1920 - Golem, Wie Er in die Welt Kam, Der
    3.5 - 1926 - Abenteuer des Prinzen Achmed, Die
    3.5 - 1929 - Asphalt
    3.5 - 1928 - Spione
    3.5 - 1924 - Nibelungen: Kriemhilds Rache, Die
    3.5 - 1924 - Nibelungen: Siegfried, Die
    3.5 - 1919 - Spinnen, 1. Teil: Der Goldene See, Die
    3.5 - 1920 - Spinnen, 2. Teil - Das Brillantenschiff, Die
    3.5 - 1925 - Prem Sanyas
    3.5 - 1925 - Herr Tartüff
    3.5 - 1924 - Orlacs Hände
    3.5 - 1923 - Schatten - Eine Nächtliche Halluzination
    3.0 - 1929 - Büchse der Pandora, Die
    3.0 - 1932 - Kuhle Wampe oder: Wem Gehört die Welt?
    3.0 - 1921 - Scherben
    3.0 - 1926 - Student von Prag, Der
    3.0 - 1933 - Liebelei
    3.0 - 1932 - Blonder Traum, Ein
    3.0 - 1919 - Nerven
    3.0 - 1921 - Müde Tod, Der
    3.0 - 1931 - Kongreß Tanzt, Der
    3.0 - 1926 - Geheimnisse einer Seele
    3.0 - 1919 - Austernprinzessin, Die
    2.5 - 1932 - Blaue Licht, Das
    2.5 - 1928 - Chapeau de Paille d'Italie, Un
    2.5 - 1919 - Mod Lyset
    2.0 - 1919 - Teufelskirche, Die

    kenmerkende stijlen zijn het expressionisme, de nieuwe zakelijkheid, de straat-films en ander sociaal-realisme en ook de musicals, wanneer de talkies verschijnen. Filmmakers Lang, Pabst en Lubitsch hebben bovendien een eigen stijl en grote technische kwaliteit die simpele (genre)typering overstijgt.

    Hoewel het expressionisme van enorme invloed was, zijn er maar weinig films met zulke uitzinnige design als dé archetypefilm op dit gebied, Caligari. Genuine en Von Morgens bis Mitternacht zijn de enige voorbeelden die 100% aan die template voldoen. Maar ook Murnau en Jessner hebben expressionistische meesterwerken gemaakt. De horrorfilms die binnen deze stroming zijn gemaakt behoren nog steeds tot de populairste Weimar films.

    Een ander ding dat veel van de stomme films typeert is het minimaliseren van het gebruik van tussentitels. Schatten - Eine Nächtliche Halluzination is volgens mij de enige film die ik ken op dit gebied die écht geen enkele tussentitel heeft. Maar Der Letzte Mann, Die Straße en Hintertreppe zijn ook uitstekende voorbeelden. Het is wederom het expressionisme die in deze gevallen het verhaal stuurt en vorm geeft. Schrijver Carl Mayer was met name bedreven in het maken van dit type films.

    De komende maand wil ik nog de volgende films gaan zien

    Varieté 1925
    die freudlose gasse 1925
    The Man Who Laughs 1928
    fraulein else 1929
    Kameradschaft 1931
    Morgen begint das Leben 1933

    En dan heb ik nog lang niet alles gezien (zelfs niet alles wat ik op DVD in de collectie heb)
    Als er echter nog grote aanraders zijn die ik zeker voorrang zou moeten geven, dan hoor ik het graag!

    # Geplaatst op 01-12-2014 om 17:15
  2. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    beavis schreef:
    kijk voor een aardig visueel overzicht naar Von Caligari zu Hitler: Das Deutsche Kino im Zeitalter der Massen (2014)

    Zodra die beschikbaar is. :P Toevallig nog twee Weimar films van Lang gezien deze week, Kriemhilds Rache, eindelijk vijf jaar na deel één, en Spione. Wat me bij die laatste opviel is hoe snel die openingssequentie wel niet is, net zoals bij de eerste Mabuse ligt het tempo verrassend hoog gezien de tijd waarin de film gemaakt is. Bij Kriemhilde viel vooral het design op, de symmetrie van de Germaanse ridders vs de ronde vormen en chaos van de Hunnen - waarvan de leider in de Engelse versie die ik zag voor het gemak Attila is genoemd.

    # Geplaatst op 05-12-2014 om 13:33
  3. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    In de docu gaat het best lang over Lang en ook in mijn eigen top komt hij regelmatig terug, en dat terwijl ik hem altijd typeer als inhoudelijk minder interessant en de Spielberg van zijn tijd... Misschien tijd om die mening toch maar eens te herzien nu alles wat meer perspectief heeft gekregen en ik een aantal keer over zijn werk heb gediscussieerd de laatste tijd...

    Ben nog steeds wel enthousiast over de docu omdat het een inspirerend tijdsbeeld geeft en fragmenten uit de nieuwste restauraties van veel films. Maar ze bouwt niet echt voort op de stelling van het oude boek met dezelfde titel, neemt daarvoor wel een hele lange aanloop, met dus iets te veel Lang en te weinig van de andere namen, ook wordt er naast film geen overige kunst besproken, om dan pas tegen het einde opeens de verscheidenheid aan filmgenres naast het expressionisme te bespreken... De Variety* had wel een goede review vond ik. Verwacht er dus ook weer niet te veel van. Maar ben al blij als mijn stukje misschien weer voor wat inspiratie aan jouw kant zorgde. Deze films moeten meer gezien worden!

    * http://variety.com/2014/film/reviews/venice-film-review-from-caligari-to-hitler-german-cinema-in-the-age-of-the-masses-1201297252/
    Ruediger Suchsland's Weimar cinema study is more an illustration of a prolix thesis than a groundbreaking docu.

    # Geplaatst op 05-12-2014 om 15:03
  4. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Kaj schreef:, Kriemhilds Rache, eindelijk vijf jaar na deel één,

    Ha ha, herkenbaar, voor mij staat de teller inmiddels op een half jaar... Maar nav Peters enthousiasme ga ik die dit weekend toch eens opzetten. Ook naar Hintertrappe ben ik nieuwsgierig geworden. Daarna maar eens een lijstje opstellen, blijk toch meer gezien te hebben dan ik op voorhand zou denken.

    Peter, valt me vooral de lage score voor Pandora's Box op, weet je nog waarom dat is?

    # Geplaatst op 05-12-2014 om 18:35
  5. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Waarom exact durf ik nu niet meer te zeggen, dat is al te lang geleden. Ik heb em wel nog een tweede keer geprobeerd ten tijde van het op DVD verschijnen van Tagebuch einer Verlorenen en het bleef een film die niet helemaal werkt voor me... tempo en verhaal waren toch aan de mindere kant. Tagebuch einer Verlorenen werkte wat dat betreft véél beter. Vaak zie je dit ook wel bij anderen terug in toplijstjes, maar historisch gezien heeft Pandora toch de grotere naam en dat heeft altijd nog wel invloed op de waardering van mensen (soms puur omdat ze alleen Pandora zien en die zuster-film niet)... maar mijn mening is natuurlijk ook weer niet perse de waarheid :)

    Erdgeist is bovendien ook op hetzelfde werk van Wedekind gebaseerd en kent een meer typisch expressionistische aanpak... wellicht wat stroever daardoor, maar ik vond em ook juist weer goed in elkaar zitten en soms ook erg grappig. Die film is helaas wat moeilijker te vinden; zeker in een behoorlijke kwaliteit. In de EYE-pods van het EYE is hij echter integraal te vinden! Wel zonder muziek... en gezien de drukte daar dus wellicht met geroezemoes op de achtergrond, maar dat is toch de manier waarop ik em met veel plezier gekeken heb!

    # Geplaatst op 05-12-2014 om 18:53
  6. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    beavis schreef:
    (...) en dat heeft altijd nog wel invloed op de waardering van mensen (soms puur omdat ze alleen Pandora zien en die zuster-film niet)...

    Ha ha, goed te weten dat mijn waardering voor Die Büchse der Pandora slechts te wijten is aan mn onbekendheid met Tagebuch einer Verlorenen. ;)

    Kriemhild beviel me uitstekend, zelfs nog net iets meer dan Siegfried. Wederom met dank aan het design, wat Kaj al aanstipte. Het gevoel voor het iconische zit haast in ieder beeld, wat dat betreft zie je dezelfde hand als in het latere Metropolis. De perfecte aanpak voor de verfilming van zo'n legende. Hintertreppe kon ik helaas nergens vinden, dan maar jou nr 1 bekeken, Menschen am Sonntag. Ik ben niet zo'n liefhebber van stadssymfoniën e.d., die me bij gebrek aan spanningsboog van een verhaal vaak in een wat gezapige kijkmodus wiegen. Mensen am Sonntag deed me ergens wel denken aan een Duitse tegenhanger van Partie de Campagne, die ook een zelfde soort onbezorgde 'zondagsgevoel' oproept. MAS is natuurlijk meer naturel, maar daardoor, helaas, voor mij ook een stuk saaier.

    Afijn, de balans eens opmaken:

    8,5 - 1931 - M - Eine Stadt Sucht Einen Mörder - Lang
    8,5 - 1927 - Metropolis - Lang
    8,0 - 1920 - Das Kabinett Des Dr. Caligari - Wiene
    8,0 - 1924 - Die Nibelungen: Krimhields Rache - Lang
    8,0 - 1926 - Faust – Eine Deutsche Volkssage - Murnau
    8,0 - 1926 - Die Abenteuer des Prinzen Achmed - Reiniger
    8,0 - 1929 - Die Büchse Der Pandora - Pabst
    7,5 - 1924 - Die Nibelungen: Siegfried - Lang
    7,0 - 1922 - Nosferatu - Murnau
    7,0 - 1930 - Der Blaue Engel - Von Sternberg
    7,0 - 1931 - Mädchen In Uniform - Sagan
    7,0 - 1933 - Das Testament Des Dr. Mabuse - Lang
    6,5 - 1924 - Der Letzte Mann - Murnau
    6,5 - 1932 - Vampyr - Dreyer
    6,5 - 1923 Berlin: Die Sinfonie der Großstadt - Ruttmann
    6,0 - 1930 - Menschen Am Sonntag - Siodmak e.a.
    5,5 - 1928 - Spione - Lang
    5,0 - 1922 - Dr. Mabuse, Der Spieler - Lang
    5,0 - 1923 - Schatten - Eine Nächtliche Halluzination - Robinson

    Een duidelijke voorkeur dus voor het grootse en mythische, teruggrijpend op Germaanse legendes en horrorverhalen. Ik vermoed dat een lijstje van favoriete stille films dan ook behoorlijk Duits gekleurd zal zijn. Vooral Lang en Murnau beheersen de stilistische aanpak die nodig is dat grootse overtuigend te verbeelden tot in de puntjes. Van Lang vind ik de spionagefilms dan weer een heel stuk minder.

    # Geplaatst op 07-12-2014 om 12:37
  7. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Als ik zo eens op WiW kijk kom ik op dit lijstje:

    Das Testament des Dr. Mabuse (1933)
    Westfront 1918 (1930)
    Metropolis (1927)
    Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit (1922)
    Tagebuch einer Verlorenen (1929)
    Faust - Eine deutsche Volkssage (1926)
    Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
    Die Puppe (1919)
    Die Büchse der Pandora (1929)
    Die 3 Groschen-Oper (1931)
    Der müde Tod (1921)
    Die Nibelungen: Kriemhilds Rache (1924)
    Die Nibelungen: Siegfried (1924)
    Spione (1928)
    Der Golem, wie er in die Welt kam (1920)
    Das Cabinet des Dr. Caligari. (1920)
    Der blaue Engel (1930)

    Naast Lang en Murnau is Pabst dus toch ook wel een favoriet. Der Blaue Engel was de enige waar ik weinig mee kon, dan vind ik het Amerkaanse werk dat ik van Von Sternberg zag toch stukken beter.

    # Geplaatst op 07-12-2014 om 12:55
  8. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    lijstjes! mooi :)

    kan het commentaar op Menschen am Sontag wel enigszins begrijpen. Juist het ontbreken van een geforceerde spanningsboog maakt het voor mij zo puur cinematisch! En dit schiet de stadssymfonie ver voorbij, hoewel het natuurlijk óók wel een heel mooi tijdsbeeld geeft. De tijd waarin jonge vrouwen zich opeens massaal op de arbeidsmarkt stortte... wat effecten had op mode, emancipatie (waar het uiteraard ook een gevolg van was) en alles wat we modern noemen.

    # Geplaatst op 07-12-2014 om 21:56
  9. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Met dank aan Peter dan toch Hintertreppe (Leopold Jessner - 1921). Zo vlak na Menschen am Sonntag leek de liefdesplot een zelfde soort down-to-earth charme te kennen, tot de film in de tweede helft de dramatiek steeds verder opbouwt. Het eind is zelfs best heftig voor die tijd (2 momenten). Het acteren in deze film is inderdaad bijzonder opvallend. Ik vond het haast een oefening 'acteren in slow-motion', wat je met wat goede wil als prettig gestileerd zou kunnen zien. Mij haalt het toch wat uit de kijkbeleving, doordat ik op een gegeven echt alleen nog maar zat te letten op hoe langzaam de acteurs bewogen. Dat gold vooral de dialoogscènes. De momenten waarop de acteurs alleen de situatie overdenken, is de introspectie toch wel mooi en effectief uitgebeeld.

    Ik denk dat een film als deze (en misschien ook Menschen am Sonntag) vooral interessant zijn binnen de context van een hele filmperiode. Als op zichzelf staand biedt het een kleine 100 jaar later (mij) toch wat te weinig.
    6/10

    # Geplaatst op 10-12-2014 om 21:38
  10. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    rik schreef:Ik vond het haast een oefening 'acteren in slow-motion'

    dat vond ik er 'Lynchiaans' aan, zo cool... dan maakt de plot toch niet zoveel uit. De film bied puur cinematisch genot, wat zou je nog meer willen hebben? :)

    # Geplaatst op 11-12-2014 om 13:14

Reply

You must log in to post.