Japanse "golden age" - de tien belangrijkste regisseurs


Topic gestart door beavis op 02-03-2015 (20 posts)
  1. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    In volgorde van 'belangrijkheid'
    iig voor mij persoonlijk (1-4 zijn essentieel, 5-7 even goed, 8-10 destijds ook zeer gewaardeerd maar voor mij nu iets minder)

    1 Yasujirô Ozu 1903
    gezien: 12
    top 3: Banshun (1949) Late Spring
    Tôkyô Monogatari (1953) Tokyo Story
    Higanbana (1958) Equinox Flower

    wensen 3: Kohayagawa-ke no Aki (1961) The End of Summer
    Sôshun (1956) Early Spring
    Hitori Musuko (1936) The Only Son

    2 Mikio Naruse 1905
    gezien: 10
    top 3: Meshi (1951) Repast
    Ukigumo (1955) Floating Clouds
    Onna ga Kaidan o Agaru Toki (1960) When a Woman Ascends the Stairs

    wensen 3: Yama no Oto (1954) Sound of the Mountain
    Bangiku (1954) Late Chrysanthemums
    Okaasan (1952) Mother

    3 Akira Kurosawa 1910
    gezien: 13
    top 3: Rashômon (1950) In the Woods
    Ikiru (1952) Doomed
    Ran (1985) Revolt

    wensen 3: Kagemusha (1980) the Shadow Warrior
    Dodesukaden (1970) Clickety-Clack
    Donzoko (1957) The Lower Depths

    4 Kenji Mizoguchi 1898
    gezien: 13
    top 3: Saikaku Ichidai Onna (1952) The Life of Oharu
    Genroku Chushingura (1941) The 47 Ronin
    Zangiku Monogatari (1939) The Story of the Last Chrysanthemum

    wensen 3: Oyû-Sama (1951) Miss Oyu
    Gion Bayashi (1953) A Geisha
    Yuki Fujin Ezu (1950) Portrait of Madame Yuki

    5 Kaneto Shindô 1912
    gezien: 6
    top 3: Hadaka no Shima (1960) Naked Island
    Onibaba (1964) The Hole
    Yabu no Naka no Kuroneko (1968) Black Cat from the Grove

    wensen 3: Kousatsu (1979) The Strangling
    Sanka (1972) Hymn
    Haha (1963) Mother

    6 Masaki Kobayashi 1916
    gezien: 7
    top 3: Seppuku (1962) Harakiri
    Ningen no Jôken (1959) (I) The Human Condition 1
    Ningen no Jôken (1961) (III) The Human Condition 3

    wensen 3: Kaseki (1975) The Fossil
    Karami-ai (1962) The Inheritance
    Inochi Bô ni Furô (1971) Inn of Evil

    7 Kon Ichikawa 1915
    gezien: 10
    top 3: Nobi (1959) Fires on the Plain
    Shokei no Heya (1956) Punishment Room
    Yukinojo Henge (1963) An Actor's Revenge

    wensen 3: Tokyo Orimpikku (1965) Tokyo Olympiad
    Matatabi (1973) Errance
    Hakai (1962) The Outcast

    8 Keisuke Kinoshita 1912
    gezien: 6
    top 3: Narayama Bushiko (1958) Ballad of Narayama
    Nogiku no Gotoki Kimi Nariki (1955) She Was Like a Wild Chrysanthemum
    Ojôsan Kanpai (1949) Here's to the Girls

    wensen 3: Eien no Hito (1961) Immortal Love
    Kazabana (1959) Snow Flurry
    Hakai (1948) Apostasy

    9 Hiroshi Shimizu 1903
    gezien: 3
    top 3: Ohara Shôsuke-san (1949) Mr. Shosuke Ohara
    Kanzashi (1941) Ornamental Hairpin
    Anma to Onna (1938) The Masseurs and a Woman

    wensen 3: Arigato-san (1936) Mr. Thank You
    Minato no Nihon Musume (1933) Japanese Girls at the Harbor
    Kaze no Naka no Kodomo (1937) Children in the Wind

    10 Tadashi Imai 1912
    gezien: 1
    top 3: Himeyuri no Tô (1953) Tower of Lilies

    wensen 3: Mata Au Hi Made (1950) Till We Meet Again
    Adauchi (1964) Revenge
    Bushidô Zankoku Monogatari (1963) Samurai Saga

    geboortejaar is wel al toegevoegd, de studio waarvoor ze werkten komt wellicht later nog... was voor nu al even voldoende werk

    eindelijk een wat completer overzicht van de belangrijkere namen
    eventueel zouden de volgende nog overwogen kunnen worden:
    Yamanaka (de Japanse Vigo), Kinugasa (deed het goed in Cannes) en Inagaki (toch vooral een chambara genre expert)

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 13:45
  2. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    films die gaan over die tijd en docus over de regisseurs

    Aru Eiga-kantoku no Shogai (1975) Kenji Mizoguchi: The Life of a Film Director
    Tokyo-Ga (1985)
    Kinema no Tenchi (1986) Final Take: The Golden Age of Movies
    Eiga Joyû (1987) Movie Actress
    Hajimari no Michi (2013) Kinoshita Keisuke Story

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 14:14
  3. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Wat rekenen we precies tot de "golden age"?

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 14:27
  4. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    officieel de jaren 50, ik heb het wat uitgebreid met regisseurs die rond die tijd heel actief waren en voor 1920 geboren zijn... de Japanse regisseurs die in Japan zelf tot de absolute klassiekers worden gerekend

    De new wave begint natuurlijk ook al eind jaren 50... maar dat is voor het nieuwe topic met regisseurs die na 1920 geboren zijn, de "jongen honden" :)

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 14:31
  5. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ah ja. :) Ik vroeg het even omdat Kobayashi een beetje tussen de oude en nieuwe garde invalt, omdat hij eigenlijk pas eind jaren vijftig echt prominent wordt maar toch te oud is voor de nieuwe golf van de jaren zestig, en daar qua stijl ook niet toebehoort.

    Ik ga vanavond eens kijken hoe ver ik kom met bovenstaand lijstje. :)

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 15:10
  6. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ik beperk me tot een top 4, want van de rest of ik minder dan drie films gezien, of zag ik er wel meer daar was ik niet van onder de indruk (Inagaki).

    1. Kenji Mizoguchi
    Gezien: 20
    Top 3:
    The Life of Oharu (1952)
    Miss Oyu (1951)
    The Woman in the Rumor (1939)

    Wensen 3:
    Utamaro and his Five Women (1946)
    Taira Clan Saga (1955)
    Flame of My Love (1949)

    2. Akira Kurosawa
    Gezien: 17
    Top 3:
    Ikiru (1952)
    Ran (1985)
    Seven Samurai (1955)

    Wensen 3:
    Dersu Ursala (1975)
    Dodesukaden (1970)
    The Lower Depths (1957)

    3. Masaki Kobayashi
    Gezien: 7
    Top 3:
    The Human Condition I (1959)
    The Human Condition II (1959)
    The Human Condition III (1961)

    Wensen 3:
    Black River (1957)
    The Inheritance (1962)
    The Thick-Walled Room (1956)

    4. Yasujirô Ozu 
    Gezien: 7
    Top 3:
    Late Spring (1949)
    The End of Summer (1961)
    An Autumn Afternoon (1962)

    Wensen 3:
    Floating Weeds (1959)
    Late Autumn (1960)
    Tokyo Twilight (1957)

    Ik verwacht wel dat Ozu deze zomer gaat stijgen, ben naast het retrospectief wel van plan nog meer van hem te kijken. Grootste gemis is Naruse natuurlijk, maar dat komt later nog...

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 20:42
  7. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Nice! Mizoguchi is duidelijk jouw expertise hier.
    En Inagaki is dus geen aanrader? Een naam die ik nog niet goed ken, maar wel een grote status heeft... En een genre maker die jouw opzich wel kan aanspreken zou ik gedacht hebben...

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 20:57
  8. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Heb van hem vier samurai films gezien, waaronder de drie Samurai-films, maar ik vond de ene nog saaier dan de ander. Doodse cinema in mijn herinnering. Erik is het niet met me eens geloof ik.

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 21:25
  9. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    En ja, daarom heb ik Mizoguchi ook bovenaan gezet, vanwege de stijging in mijn achting door het retrospectief vorig jaar. Als ik de top vijftig van mijn oude top 300 erbij pak zouden de bovenste uitschieters van Kobayashi en Kurosawa het winnen.

    # Geplaatst op 02-03-2015 om 21:31
  10. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Ik doe weer even een copy-paste van de identieke thread op MovieMeter, want ik had nog een aanvulling die me belangrijk lijkt en niet iedereen hier is ook een lezer daar :)

    ---

    (eer)Gisteren zag ik nog twee Kawashima films en naar aanleiding daarvan heb ik nog wel wat aanvullende gedachtes over de overgang van de Golden Age naar de New Wave en ook de rol van de Daiei studio.

    Ik moet zeggen dat wat betreft de "golden age" vooral de Shochiku studio bij mij een naam heeft gevestigd. Door de double whammy van Ozu en Naruse en ook de meer rondtrekkende Mizoguchi maakte daar een aantal films. (overigens is dit een studio die met Oshima ook juist de new wave initieerde in Japan, onderbewust telt dat op bij mijn bewondering voor die studio natuurlijk, maar dat terzijde :)). Qua actie films hebben Toei en Nikkatsu een naam en qua monsters Toho, maar met Daiei heb ik eigenlijk niet direct sterke associaties.

    Uiteraard is dit helemaal verkeerd :) Hier maakte tenslotte Mizoguchi aan het eind van zijn carrière zijn grote meesterwerken en begon voor Kurosawa (en daarmee de hele Japanse cinema) het Internationale avontuur toen Rashomon in 1950 het festival van Venetië won. Ook degene die de Zatoichi reeks al hebben gezien zullen warmere gevoelens hebben bij het zien van het Daiei logo en ook maakte ze monsterfilms (al zijn die volgens mij steeds een beetje tweederangs vergeleken met Toho, ook hier heb ik nog veel te zien, zoals de Daimajin en Yokai series die in de US op DVD zijn verschenen)

    Daiei is ook de plek waar Masumura en Kawashima (vaak samen met de Daiei superster Ayako Wakao; die ook in het begin van haar carrière in een aantal van de laatste Mizoguchi films werd gelanceerd) hun films maakte. Ook moeten de scripts van Kaneto Shindo voor hun films genoemd worden. Hij was in die tijd eigenlijk al een onafhankelijk regisseur, en zeer politiek begaan ook, waarmee hij alle eigenschappen van een new wave / post-war filmer vroeg in de jaren 50 al in de praktijk bracht. Maar hij schreef ook tot op hoog bejaarde leeftijd aan de lopende band scripts, waaronder dus veel voor Daiei mensen.

    Dus

    Al deze gegevens eens goed op een rijtje zettend is er iets voor te zeggen dat (Kobayashi,) Shindo, Masumura, maar niet in de laatste plaats ook Kawashima (die alleen veel te vroeg overleed om zijn status echt te doen gelden) eigenlijk allemaal 'tussen wal en schip' vallen. Ze maken aan de lopende band studio vehikels, maar doen dit met een antiautoritaire "new wave" sensibiliteit. Hierbij beginnend in de hoogtij dagen van de jaren 50, maar in de veranderde jaren 60 zeker niet achterblijvend!

    ---

    Nog enkele quotes die ik vond over Kawashima en zijn links met Imamura. Deze grootheid van de New Wave ruilde tenslotte zijn leermeester Ozu in voor Kawashima omdat hij opzoek was naar vrijere methoden om de mensen van de jaren 50 op het witte doek af te beelden, waarmee opnieuw duidelijk wordt hoezeer Kawashima deze overgang vertegenwoordigd.

    "Yuzo Kawashima, Shohei Imamura's mentor and a man whose work seems to bridge both classical and new wave aesthetics. Kawashima and his cameraman, frequent Masumura collaborator Hiroshi Murai (and apparently Wakao's brother-in-law), brought with them to Minakami's material a deeply cynical eye that embraced the anti-establishment mood of the times."

    "Kawashima was completely different from the so-called great directors who always strive for perfection. He had an extremely distorted way of looking at the world. He abhorred and mocked exaggeration at all times. He was always against authority and striving to eliminate hypocrisy. -Shohei Imamura"

    # Geplaatst op 23-03-2015 om 09:49
  11. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Zo, met dit soort uiteenzettingen trek je het niveau van deze site in één keer naar een geheel andere level :)

    Mijn kennis schiet evenwel volledig tekort er inhoudelijk op in te kunnen gaan...

    Over Ozu kan ik melden dat ik een tijdje geleden 3 films herkeek na het lezen van Paul Schraders stuk over zijn werk (Transcedental Style in Film). Dat bood een interessante voor mij nieuwe invalshoek, en hielp zeker tot een beter begrip te komen van diens films. Echter herkende ik niet alles van Schraders bevindingen (en dan ben ik nog niet eens toegekomen aan de verwantschap die hij ziet met Bresson en Dreyer, die ook opgenomen zijn in datzelfde boek).

    # Geplaatst op 23-03-2015 om 20:46
  12. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Het is bij mij ook pas vaak zo dat als ik de films daadwerkelijk zie, dat dan de namen wat meer gaan leven. Zeker voor mensen die nog weinig gezien hebben kunnen de namen wat gaan duizelen, en daar was mijn idee van een top10 aan belangrijke namen (per periode) ook mede voor bedoeld. Naast om het ook voor mezelf weer eens op een rijtje te zetten en te zien waar er nog gaten zitten in de kijklijst.

    En Kawashima is dus een naam die ook nu voor mij pas een beetje tot leven komt. Had er eerst slechts twee gezien, aan de hand waarvan ik hem moeilijk te plaatsen vond, en ondertussen dus in totaal vier... En kan nu ook de verbanden leggen tussen zijn werk en Masumura, en met Imamura... en begint er eindelijk eens een meer compleet beeld te komen dan het beperkte Westerse filter van 'de grote drie' e.d. :)

    Ook Mizoguchi, die ik eigenlijk altijd wel als de meest "klassieke" van de oude Japanse meesters beschouwde, kan ik in deze continuïteit eigenlijk nu ook juist wel zien als een heel moderne filmer die al vanaf de jaren30 naar nieuwe vormen van expressie zoekt (en eigenlijk bij geen een studio daarvoor écht de ruimte krijgt, en dus mede daarom van de een naar de ander hopt...?). Juist door de sterke auteur/studio combinatie is de overgang tussen meer klassieke cinema en de jeugdige rock-n-roll space-age explosie van de late jaren 50, die in andere landen nogal radicaal lijkt (Frankrijk) of geforceerd (USA), in Japan voor mijn gevoel behoorlijk vloeiend en wordt het oude eerder uitgebouwd dan dat het verworpen wordt.

    Maar ik houd het dus allemaal wel puur bij de eigen ervaring en heb nog lang geen compleet overzicht. Kan er op bepaalde punten ook nog helemaal naast zitten. Maar een forum is er ten slotte om kennis te delen, en zodra ik het gevoel heb dat ik wat te melden heb, doe ik dat graag :)

    Schraders boek was denk ik wel belangrijk en nog steeds beroemd, maar heb het niet gelezen dus kan er inhoudelijk niet echt over meepraten. Hij raakte iig bij deze regisseurs een punt wat niet echt eerder aangestipt was en zijn eigen achtergrond (streng christelijke opvoeding, zonder cinema, en daarna volledig uit de band springen... als ik het goed heb?) speelt daar zeker een rol in. Ik denk wel dat het Oosterse van Ozu een heel andere vorm van het transcendentale zal zijn dan die van de Christelijke Dreyer en de Katholieke Bresson die soms ook echt een religieus doel met hun cinema nastreefde.

    # Geplaatst op 24-03-2015 om 00:18
  13. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    beavis schreef:
    het Daiei logo en ook maakte ze monsterfilms (al zijn die volgens mij steeds een beetje tweederangs vergeleken met Toho, ook hier heb ik nog veel te zien, zoals de Daimajin en Yokai series die in de US op DVD zijn verschenen)

    Gamera!

    # Geplaatst op 24-03-2015 om 00:59
  14. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ik heb Schrader ook niet gelezen, maar ik ken wel twee 'kenners' die zijn interpretatie verafschuwen. Maar ja, een daarvan is een beetje krankzinnig en moet meestal met een flinke dosis zout genomen worden...

    # Geplaatst op 24-03-2015 om 01:08
  15. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    Kaj schreef:

    beavis schreef:het Daiei logo en ook maakte ze monsterfilms (al zijn die volgens mij steeds een beetje tweederangs vergeleken met Toho, ook hier heb ik nog veel te zien, zoals de Daimajin en Yokai series die in de US op DVD zijn verschenen)

    Gamera!

    Gamera heb ik wel al het een en ander van gezien... maar is toch ook een beetje een 2e rangs Gojira of niet? :)
    Vond de films die ik zag eigenlijk wel erg leuk, al waren ze ook wel iets explicieter op jonge kinderen gericht...

    # Geplaatst op 24-03-2015 om 01:44
  16. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    beavis schreef:

    Schraders boek was denk ik wel belangrijk en nog steeds beroemd, maar heb het niet gelezen dus kan er inhoudelijk niet echt over meepraten. Hij raakte iig bij deze regisseurs een punt wat niet echt eerder aangestipt was en zijn eigen achtergrond (streng christelijke opvoeding, zonder cinema, en daarna volledig uit de band springen... als ik het goed heb?) speelt daar zeker een rol in. Ik denk wel dat het Oosterse van Ozu een heel andere vorm van het transcendentale zal zijn dan die van de Christelijke Dreyer en de Katholieke Bresson die soms ook echt een religieus doel met hun cinema nastreefde.

    Ja, zijn visie op wat het transcendente precies is, overtuigt mij nog niet zo. Terwijl dat inderdaad van belang is als je lijnen wil trekken tussen deze drie regisseurs (en meer nog; deze 3 regisseurs wil onderscheiden van vrijwel de rest van wat er op filmgebied gemaakt wordt). Het is in ieder geval niet erg opgehangen aan de religies an sich, maar meer aan de bijbehorende ervaringen cq levenshouding. Zodoende sluiten die verschillende religies van die makers elkaar niet direct uit volgens Schrader. Over Ozu beargumenteert hij dat het qua filmstijl en spirit een van de meest Boeddhistisch ingestelde Japanse regisseurs van die tijd was. Interessante invalshoek, die ik ook wel volg, ondanks dat je belijding van het geloof weinig terugziet in zijn films. Als ik de stukken over de andere 2 regisseurs ook gelezen heb zal ik er op de frontpage misschien nog eens wat aan wijden.

    # Geplaatst op 25-03-2015 om 23:06
  17. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Als je zegt dat je Schraders argumentatie over die Boeddhistische instelling volgt, Rik, wat bedoel je daar dan precies mee? Of: wat bedoelt hij daar mee?

    Overigens zei Ozu zelf ooit eens dat buitelandse critici zijn werk niet begrepen, en "that is why they say it is Zen or something." Waaraan hij toevoegde: "They cannot understand the life of salaried men, ephemerality, and the atmosphere outside of the story at all. That's why they say it is Zen." Maar ja, in het boek waarin ik dat aantrof wordt dat juist als een Boeddhistisch argument uitgelegd...

    In mijn zoektocht om iets bij te dragen kwam ik ook op deze site:
    http://missingozu.tumblr.com/
    Op pagina 9 en 10 wordt er ook iets over deze discussie gezegd:

    "First, let’s admit that Bordwell was right to challenge the mythology of Ozu back in the late 1980s – a mythology that continues to exist, a mythology fueled by Paul Schrader’s portrait of Ozu as a Zen artist leading us to transcendence, a mythology anchored by stylistic claims that are not altogether true (“the camera never moves,” it’s “always at the level of a person seated in traditional fashion on the tatami,” “it is the attitude for watching, for listening, it is the position from which one sees the Noh, from which one partakes of the tea ceremony”). It seems that we are prone to imagine the films of Ozu as something other, as something ancient, as something sacred, as something more Japanese than the Japanese. When we taste the cinema of Ozu, we taste sacrament, not tofu. So Bordwell, with evidence in hand, is right to challenge this idea of Ozu as Zen master extraordinaire."

    Maar:
    Our meddling intellect
    Mis-shapes the beauteous forms of things:—
    We murder to dissect.

    So writes William Wordsworth, and this seems to be precisely what annoys Hilo when it comes to Bordwell’s analysis of Ozu’s work (see below). It’s also why Schrader and Richie seem to have more sway over those who love Ozu. Although some of their claims may be questionable, they speak to the way in which we are moved by his films –– in a way that feels different, substantial, spiritual. For Bordwell to turn this profound sense of being moved into an academic exercise of dissection is to kill what we love about Ozu.

    But what is it that we love about Ozu? And why are we so profoundly moved? What is it about the aftertaste of Ozu that stays with us long after consuming his cinema? Are these questions murderous in and of themselves?(to be continued)

    Helaas gaat hij daarna niet verder in op die gedachtes, in ieder geval niet direct.
    Oh, en de aanleiding ervoor, twee artikelen van Clifford Hilo:
    http://asiapacificarts.usc.edu/w_apa/showarticle.aspx?articleID=10160&AspxAutoDetectCookieSupport=1
    http://asiapacificarts.usc.edu/%28S%280lrl3v45cbjkx2ehojo3d445%29A%28Rr3r58laywEkAAAAYTJjNDI3MzMtNzU2NS00ZTFkLThiNWQtZTc3ZWVkNWUwODEwbrriy2WjWAba2PEZhtfTmt3CzQU1%29%29/w_apa/showarticle.aspx?articleID=8851&AspxAutoDetectCookieSupport=1

    # Geplaatst op 26-03-2015 om 00:36
  18. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    hoewel ik de biografie van Ozu niet héél goed ken, en dus ook niet alles weet over de belangrijkheid van geloof in zijn leven, heb ik zijn films tot nu toe niet in dat licht gezien eigenlijk.

    Zijn streven naar een perfectie door een vorm van minimalisme vind ik zowel modern (vergelijkbaar met de moderniteit van Antonioni) als heel traditioneel Japans. En traditioneel Japans betekend voor mij nu niet direct een geisha en een theeceremonie, maar een enorm gevoel voor stijl en esthetiek. Nu zullen er in dat traditioneel Japanse ongetwijfeld veel religieuze wortels zitten. Boeddhisme is in die zin wellicht altijd al een heel moderne vorm van de religieuze beleving geweest.

    NB Als Ozu op deze manier transcendentaal is, dan vind ik dat je (naast nog wel een hand vol 'typisch Japanse' filmers) Miyazaki ook zeker transcendentaal mag noemen. En hij stopt zijn humanistische/typisch japanse/transcendentale visie bovendien wél weer in een heel spirituele verpakking! Maar Schrader schreef zijn boek natuurlijk wat aan de vroege kant om ook Miyazaki mee te nemen in zijn betoog :) Als ik denk aan een typisch boeddhistische filmer uit Japan, dan denk ik aan Akio Jissoji; maar beter zou je nog verder in Azië rond kunnen kijken, naar bijvoorbeeld Kwon-taek Im (overigens, deze beide mannen maakten een film met de titel Mandala :))

    # Geplaatst op 26-03-2015 om 01:18
  19. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Kaj schreef:
    Als je zegt dat je Schraders argumentatie over die Boeddhistische instelling volgt, Rik, wat bedoel je daar dan precies mee? Of: wat bedoelt hij daar mee?

    Dat is niet zo in 2, 3 regels uit te leggen. Ik denk dan ook dat ik maar eens vaart ga maken met een artikel over deze kwestie op de frontpage :)

    # Geplaatst op 28-03-2015 om 13:38
  20. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ik kijk er naar uit!

    # Geplaatst op 29-03-2015 om 21:58

Reply

You must log in to post.