Yasujirō Ozu


Topic gestart door Kaj op 17-04-2015 (15 posts)
  1. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Aangezien we het met zijn aankomende retrospectief en mijn zomerproject vast nog wel eens over Ozu gaan hebben dit jaar, en er kennelijk nog geen apart topic over hem was, bij deze.

    Aangezien ik van plan ben de komende maanden nog flink wat Ozu te kijken, nu mijn top lijst van Ozu voordat het er echt veel worden, zodat ik 'm later nog eens kan vergelijken met hoe de lijst er aan het eind van de zomer uit ziet:

    Eerste rang (meesterwerken):

    1. Late Spring
    2. Autumn Afternoon
    3. The End of Summer
    4. Early Summer

    Tweede rang:

    5. Good Morning
    6. The Only Son
    7. I Was Born, But...
    8. Tokyo Story
    9. I Flunked, But...
    10. I Graduated, But...

    Derde rang:

    11. There Was A Father
    12. The Story of Floating Weeds ('34)
    13. Days of Youth
    14. Fighting Friends

    En nog wat screenshots van iemand anders uit Early Summer om een bepaald aspect van Ozu te benadrukken waar ik nog vaak te weinig over hoor:






    # Geplaatst op 17-04-2015 om 00:36
  2. beavis

    Absurd Hero
    Joined: 20-09-2012
    Posts: 1,074


    je hebt er al meer gezien dan ik! :)

    1 ) Banshun (1949) Late Spring - 5
    2 ) Tôkyô Monogatari (1953) Tokyo Story - 4,5
    3 ) Hitori Musuko (1936) the Only Son - 4,5
    4 ) Sanma no Aji (1962) an Autumn Afternoon - 4
    5 ) Tôkyô Boshoku (1957) Tokyo Twilight - 4
    6 ) Higanbana (1958) Equinox Flower - 4
    7 ) Bakushû (1951) Early Summer - 4
    8 ) Ukikusa (1959) Floating Weeds - 3,5
    9 ) Ohayô (1959) Good Morning - 3,5
    10 ) Akibiyori (1960) Late Autumn - 3,5
    11 ) Hijosen no Onna (1933) Dragnet Girl - 3,5
    12 ) Sono Yo no Tsuma (1930) That Night's Wife - 3,5
    13 ) Otona no Miru Ehon - Umarete wa Mita Keredo (1932) I was Born but… - 3,5

    # Geplaatst op 17-04-2015 om 10:41
  3. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Wat betreft die cijfers, eerste rang is voor mij 4,5-5, tweede rang 4 en derde rang daaronder. :P
    En na de herkijk van een gerestaureerd Tokyo Story op het grote scherm vanmiddag gaat die nog wel stijgen zodra hij bezonken is. :)

    # Geplaatst op 17-04-2015 om 16:51
  4. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Kaj schreef:

    En nog wat screenshots van iemand anders uit Early Summer om een bepaald aspect van Ozu te benadrukken waar ik nog vaak te weinig over hoor:

    Wat bedoel je precies? Toch niet dat de camera op een laag standpunt staat? :p

    # Geplaatst op 17-04-2015 om 18:18
  5. theo

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 6,975


    Ik denk dat Kaj doelt op de komische dialoog.

    Poep.

    # Geplaatst op 17-04-2015 om 20:44
  6. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ja, en het jochie dat tegen brood aan schopt. Van die dingen.

    # Geplaatst op 17-04-2015 om 20:55
  7. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    O dat. Daar heeft Paul Schrader ook theorieën over... In ieder geval duidelijk dat je in Ozu's latere werk zijn oorsprong als regisseur van komedies terugziet.

    Nog niet veel gezien, mijn lijstje is nu:

    1e rang: -

    2e rang:
    Late Spring
    Tokyo Story
    I Was Born But...

    3e rang:
    Early Summer
    Ohayo
    Autumn Afternoon
    The End of Summer

    Kaj, ik ben wel geïntrigeerd door jou hoge waardering van The End of Summer, vanwaar is dat?

    # Geplaatst op 18-04-2015 om 09:02
  8. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Ik zou zelfs verder willen gaan en zeggen dat zijn humor eigenlijk een essentieel onderdeel van zijn oeuvre is, zijn hele carrière lang.

    En precies die humor, in combinatie met zijn subtiele drama en zijn fijne kleuren in de laatste films deden twee jaar geleden iets met me. Ik kan me het niet meer precies goed herinneren, maar het zou goed kunnen dat ik die oude man erg leuk en ontroerend vond, en de variatie in het perspectief/thematiek met films als Late Spring en Autumn Afternoon, die ik zo te zien ook rond die tijd heb gekeken.

    # Geplaatst op 18-04-2015 om 11:17
  9. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Equinox Flower (Yasujiro Ozu – 1958)
    Door Ozu verrast worden is haast een contradictie in terminus, maar toch had ik dat gevoel bij het zien van Equinox Flower. En dat betrof vooral de kleurenpracht, die me van andere kleurenfilms van Ozu niet voor de geest stond. Misschien toch het bioscoopeffect? De gerestaureerde print is in ieder geval om van te watertanden. Inhoudelijk is het natuurlijk weer dezelfde thematiek rond (uit)huwelijken en generatieverschillen. Maar het leek me ditmaal met een lichtere, speelsere toon verteld. Ik schoot in ieder geval geregeld in de lach bij de nukken van de stoïcijnse vader die de eigenwijze vrouwen om hem heen niet meer de baas is. Dat de film daarnaast ook een snaar weet te raken, zit in het pad van transcendentele cinema (Paul Schrader) die hier toch ook te herkennen is. Het moment van zelfinzicht gecentreerd in één duidelijk moment, zonder dat je per se van een happy end kunt spreken. Daarna volgen vreemd genoeg nog een paar scènes en was ik even bang dat de mooie afronding verpest zou worden. Maar de reüniescènes zijn misschien wel de meest poëtische (letterlijk) die ik van Ozu gezien heb.

    Visueel vielen me een aantal zaken op, naast natuurlijk de rode accenten en perfect harmonieuze composities. De coda’s tussen de scènes door zijn veel conventioneler dan gewoonlijk. Bijna geen waslijnen, bergen of tempels, die los staan van de omringende scènes, maar functionele beelden van locaties waar de volgende scènes zich afspelen. En: de vele Westerse producten, logo’s en teksten. Bijna geen Japanse karakters te zien, wel veel voor Westerlingen bekende namen en woorden. De logo’s op producten allemaal even netjes naar de camera gepositioneerd. Sluikreclame zal het bij zo’n overdaad niet zijn, maar is dit nu de ‘meest Japanse van Japanse regisseurs’? Een mengeling van a-typisch en vertrouwd: de plezierigste film die ik tot nu toe van Ozu zag.
    8,5/10

    # Geplaatst op 04-06-2015 om 21:13
  10. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Yes!

    Moet je ook zeker Late Autumn nog in het groot proberen, ook die kleuren en humor, en zowaar een bruiloft in beeld gebracht.

    # Geplaatst op 04-06-2015 om 21:26
  11. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Shit, die dacht ik al gezien te hebben, maar blijkt van niet. Is volgende week in Amersfoort aan de beurt, maar dan kan ik niet. En ook in andere bereisbare filmhuizen op momenten dat ik niet kan, of is ie al geweest. Ben bang dat ik hem ga missen :(

    Good morning
    in de herkijk gisteren vond ik trouwens beduidend minder. De lichte touch werkt hier contraproductief, reduceert de op zich belangwekkende thema's tot trivialiteiten. De grappen zijn een aantal running gags. Niet zo zeer variëteiten op dezelfde grap, als wel steeds dezelfde grap op herhaling (de vieze onderbroeken, "I Love You", de verschillende scheetgrappen). Het kleurgebruik is minder mooi, met overwegend grijs en bruin, in vaak rommelige composities. Vreemd, zo'n verschil met Equinox Flower. Wellicht deels te verklaren doordat Good Morning in de lagere milieus speelt dan we in Ozu's films gewoonlijk zien. Dus rommelige, kleine huisjes waar de cameraman zich in bochten lijkt te hebben moeten wringen voor een acceptabele beeldvoering. Wel leuk dat Ozu meer speelt met de geografie van de setting, doordat de huisjes van de personages allemaal aan elkaar grenzen en ze voortdurend bij elkaar in en uit lopen. Dan moet je Ozu hebben, met zijn veelvuldig doorbreken van de 180-graden regel; elk richtingsgevoel wordt aardig op de proef gesteld.
    6,5/10

    # Geplaatst op 09-06-2015 om 21:04
  12. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    Hij komt in het najaar nog een keer naar het LHC dacht ik.

    In bijna elk shot zit wel een groen voorwerp, dacht ik. Of was het blauw? In ieder geval zeker wel meer kleur dan grijs en bruin. Rommelige composities? Huh? Waar? Ik vond ook die huisjes niet zo rommelig - ze staan juist heel duidelijk in een grid-systeem, en Ozu speelt af en toe wel met perspectief waardoor mensen dichterbij of verder uit elkaar lijken dan ze werkelijk zijn, maar dat doet hij juist telkens heel precies, juist ook om aan te geven hoe die roddeltantes elkaar figuurlijk op de huid zitten. Rommelig is niet een woord dat daarbij in mij opkomt.

    # Geplaatst op 09-06-2015 om 22:47
  13. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Vandaag hoorde ik dat de werkafspraak volgde week niet door gaat, dus kan ik maandag gewoon naar Late Autumn in Amersfoort :)

    # Geplaatst op 10-06-2015 om 20:02
  14. Kaj

    Night Shifter
    Joined: 21-06-2008
    Posts: 7,419


    # Geplaatst op 10-06-2015 om 20:04
  15. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Nog even terugkomend over de kwestie van de composities; ik relateerde dat vooral aan Equinox Flower, die ik veel fijner en rustiger qua compositie vond. Daarbij vergeleken oogde Good Morning me (relatief) rommelig. Ik heb eens wat shots uit beide films op een rijtje gezet:

    Good Morning:

    En Equinox Flower:

    Bij Equinox Flower kwam me meermaals de vergelijking met Mondriaan op; pure eenvoud, nagenoeg geen overbodige details, en duidelijke lijnen die de composities in strakke en soms haast egale vlakken verdelen. Dat zie ik in Good Morning weinig terug. Daarvoor zitten er teveel overbodige details in de composities: rommel op de grond, niet harmoniërend kleurgebruik (zie de kastjes op de kinderkamer) dingen aan de muur en veel diepteniveaus met allerlei voorwerpen en verschillende kleuren. Niet dat er echt iets mis mee is, maar waar ik van Equinox Flower van haast elk shot an sich genoot, had ik dat bij Good Morning maar heel sporadisch.

    # Geplaatst op 11-06-2015 om 19:38

Reply

You must log in to post.