De Salon Indien Filmcanon


Topic gestart door Fedor op 15-10-2008 (267 posts)
  1. Fedor

    Redacteur
    Joined: 23-06-2008
    Posts: 2,123


    Wij roepen iedereen op bij te dragen aan een heus Salon Indien Filmcanon. Het moet uiteindelijk 100 titels omvatten, waarvoor iedereen titels kan voordragen. Die 100 titels moeten qua diversiteit en kwaliteit een zo breed mogelijk beeld geven van het medium film(belangrijke regisseurs, stromingen, genres, landen/gebieden, noem maar op); een lijst van films dus die als essentieel aangemerkt kunnen worden en iedere filmkijker eens gezien zou moeten hebben.

    Dit is dus geen Filmtotaal top 100 concept, maar een democratisch proces via discussie zonder top zoveel lijstjes die bij elkaar op worden geteld. Om er toch enige structuur in te brengen hebben we voor de volgende opzet gekozen:

    Iedereen noemt omstebeurt vijf titels op met motivatie waarover gediscussieerd kan (en moet) worden. Er moet consensus bestaan over de titels die op de voorlopige lijst komen (grofweg een meerderheid van 2/3). Aan het eind van de rit houden we mogelijkheid open uit de eventueel uit meer dan 100 titels bestaande lijst het laatste sorterwerk te doen om tot precies 100 titels te komen.

    Dit hele concept heeft (nog) een zwaar experimenteel karakter, dus wijziging en/of aanscherping van de regels kan tussentijds plaatsvinden als het toch niet helemaal naar behoren loopt. Als je hier ideeën over hebt horen we het graag!

    Ten slotte is het handig een lijstje te formuleren met deelnemers die 5 titels noemen. Die zal hier in de openingspost bijgehouden worden.

    1. Fedor
    2. Rik
    3. Kaj
    4. Klute
    5. Bram
    6. Looi
    7. Theo
    8. Christiaan

    Hieronder zal ik de kandidaten plaatsen voor de uiteindelijke lijst.

    Zeker opgenomen:


    Nuit Et Brouillard

    7/0/0

    Citizen Kane
    9/0/2

    C'era una volta il west
    6/2/0

    Taxi Driver
    7/0/0

    Aguirre, des Zorn Gottes
    7/0/0

    Play time
    7/1/2

    Meet Me in St. Louis
    3/1/0

    Otto E Mezzo
    7/3/0

    Annie Hall
    8/1/0

    Stalker
    5/0/0

    Videodrome
    5/0/0

    Op de longlist:

    Idi I Smotri
    7/1/3

    Underground

    4/2/1

    Sunset Blvd.
    6/2/2

    The Wild Bunch
    5/1/2

    Night Of The Living Dead
    4/3/0

    Criss Cross
    2/0/1

    McCabe & Mrs. Miller
    3/0/2

    Imitation Of Life
    2/0/0

    Afgevallen:

    Le Notti di Cabiria

    3/2/3

    Short Cuts
    3/3/1

    In The Mood For Love
    3/0/6

    Pierrot Le Fou
    1/1/2

    Five Easy Pieces
    4/0/3

    Klute
    1/1/1

    Tampopo
    1/0/2

    Coonskin
    1/0/0

    The Fall
    1/0/0

    Orhpée
    1/0/0

    The Cameraman:
    2/0/1

    # Geplaatst op 15-10-2008 om 19:24
  2. Fedor

    Redacteur
    Joined: 23-06-2008
    Posts: 2,123


    Laat ik ermee beginnen om de volgende vijf voor te stellen:

    Idi i smotri (Elem Klimov, 1985)
    Sterke oorlogsfilm, door iedereen hier gewaardeerd. Redelijk onbekend en ontbreekt in veel algemene filmlijsten (hoewel hij wel in de IMDB top 250 heeft gestaan).
    Waarom kies ik deze: een ander, niet-Hollywood, perspectief op oorlog. Sterk acteerspel, stilistisch knap (geluiden), en gelaagd in zijn historische context.

    Nuit et brouillard (Night and Fog) (Alain Resnais, 1955)
    Een short van 30 minuten, maar desalniettemin zeer indrukkend. Zet kleurenbeelden van concentratiekampen in 1955 (tien jaar na einde WO II) tegenover zwart-wit archiefbeelden. Bijzondere voice-over door zijn poëtische aard.
    Waarom kies ik deze: een essentieel document over de holocaust, die zeer aangrijpend is en thematisch ook interessant is voor discussie.
    Tevens: ik stel zelf geen eisen aan de lengte van een film bij dit canon, en zie graag ook documentaire in de eindlijst voorkomen.

    Underground (Emir Kusturica, 1995)
    Een bijzonder sterk en gelaagd werk, vol met metaforen, over de cultuur en volkoren van het uit een gevallen Joegoslavië. Sterke combinatie van humor en drama. Scherpe analyse op propaganda (gebruik archiefmateriaal). Duurt lang, maar verveelt geen moment, en is zeer rijk aan ideeën en kent mooie locaties.
    Waarom kies ik deze: een van mijn absolute favorieten. Ik hoop dat meer mensen proberen deze film te doorgronden en waarderen. Heerlijke humor en muziek, erg bruisend.

    Le Notti di Cabiria (Frederico Fellini, 1957)
    Deze zal waarschijnlijk meer discussie opleveren. Grote concurrent van Otto e Mezzo, maar waarom verkies ik nu dan deze? In mijn ogen is het een goed doordacht drama, dat de empathie geleidelijk aan opbouwt voor het kleurrijke personage van de straatprostituee Cabiria (een uitstekende Masina). Geweldig gebruik van locaties, een mooie kijk naar de onderkant van de maatschappij. Het laatste kwartier van de film is naar mijn idee een perfect stukje cinema.
    Waarom kies ik deze: voor mijn gevoel te vaak over het hoofd gezien in het oeuvre van Fellini. Ik val bij Cabiria voor de oprechtheid van zijn filmmaken, de vele klassieke scènes (hypnose, openingsscène, etc), natuurlijk de soundtrack va Nino Rota, en het laatste, betoverende shot dat Cabiria de camera in kijkt. Raakt me vele malen meer dan Otto e Mezzo.

    Short Cuts (Robert Altman, 1993)
    Een mozaïek film als geen anders, verkies ik deze elke dag boven Magnolia. Wat ik vooral mooi vind is de datering van de film; de jaren negentig in al zijn objecten, mode, personages stroomt letterlijk je huiskamer binnen; een heerlijk tijd-machine gevoel. Al de personages (dat zijn er heel wat), zijn tevens stuk voor stuk uitgediept en nooit ééndimensionaal. De verbondenheid en toevalligheden waarmee de vele verhalen naadloos verbonden worden is ook een kunst. Het drama is ook veel subtieler in zijn (uit)werking dan het hoogdravende, symbolisch overdadige Magnolia.
    Waarom kies ik deze: omdat Altman er in moet staan!

    Kaj schreef:
    Blij trouwens dat we eindelijk beginnen. En als we 100 titels hebben en nog niet tevreden zijn, dan kunnen we altijd verder kijken. Wat deze vijf betreft:
    Idi i smotri en Underground: een volmondig ja.
    Le Notti di Cabiria: Aan het begin van deze film kreeg ik al snel een ontzettende hekel aan Cabiria. Dat ik aan het eind van de film niets dan sympathie voor haar had, is knap. Er zal jullie kennende wel minstens één Fellini in moeten, en dan lijkt dit mij verreweg de beste optie.
    Short Cuts: Oef, lang geleden dat ik 'm zag. In dat jaren negentig tijdmachine gevoel herken ik me in ieder geval niet, maar dat komt misschien doordat die toen nog maar net voorbij waren. En als er één Altman mozaïek in de lijst moet, dan is het Nashville wat mij betreft.
    Nuit et brouillard: Moet ik eerst zien om over te kunnen oordelen, maar ik vermoed er niet tegen te zullen zijn.

    # Geplaatst op 15-10-2008 om 19:25
  3. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Opvallend van je lijstje vind ik dat je drie films kiest waarbij WO II prominent aanwezig is. Wat mij betreft iets teveel van het goede. Met Nuit Et Brouillard stem ik het makkelijkst mee in, omdat er inderdaad minimaal 1 documentaire en kort film vertegenwoordigd moet zijn en deze film dan erg voor de hand ligt. Tussen Idi I Smotri en Underground zou ik een keuze moeten maken. Dat je argumentatie voor Idi I Smotri bijna letter voor letter ook opgaat voor Underground geeft al wel aan dat hier geen hemelsbrede verschillen zijn, met name voor wat betreft de onorthodoxe wijze waarop oorlog gefilmd wordt. Ik zou dan denk ik Underground kiezen; Rusland komt nog wel genoeg aan bod met Eisenstein en Tarkovsky, terwijl je met Underground gelijk de Balkan 'afdekt'.

    Le Notti Di Cabiria vind ik een moeilijke. Ik deel je waardering voor die film, na La Dolce Vita mijn favoriete Fellini. Ik vrees dat LDV het wel niet zal halen (teveel in het vaarwater met Otto E Mezzo, die de lijst vast wel zal halen). Uit de categorie neo-realisme en aanverwante zaken zou dit echter vermoedelijk ook mijn keuze zijn, liever nog dan La Strada. Een voorzichtig ja dus.

    Short Cuts niet gezien, maar ik vrees dat een keuze hiervoor zowel Magnolia als ander werk van Altman uit zal sluiten...

    # Geplaatst op 15-10-2008 om 20:50
  4. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Fedor schreef:
    Wel, het is duidelijk dat dit mijn anti-Magnolia stem is; iets dat ongetwijfeld een mooie discussie zal opleveren :)
    .

    Je praat me zo wel een enorme aversie tegen Short Cuts aan voordat ik die überhaupt gezien heb ;)
    Maar heb hem maar eens in bestelling gezet, in de hoop snel te kunnen oordelen over wel of niet opname. Ben het overigens met je eens dat meer dan 1 Altman geen kwaad kan.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 19:36
  5. Klute

    Gebruiker
    Joined: 16-10-2008
    Posts: 687


    Fedor schreef:
    Hieronder zal ik de kandidaten plaatsen voor de uiteindelijke lijst.
    Kandidaten:
    [in te vullen]

    Ik meld me bij deze aan voor het Filmcanon.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 20:09
  6. Kwinten

    Gebruiker
    Joined: 11-08-2008
    Posts: 25


    Kun je het niet beter per genre/onderwerp/stroming doen? Lijkt me zo een onmogelijke opgave.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 20:16
  7. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Hebben we overwogen, maar dat stuit eveneens op allerlei problemen. Ten eerste, hoe bepaal je welke stromingen, genres etc je gaat hanteren en een tweede struikelpunt is of films wel of niet vaker in zo'n categorie genoemd kunnen worden (Godfather is drama, maar ook gangsterfilm; stel dat die als drama gecategoriseerd wordt, moet die dan uit de lijst blijven als blijkt dat we andere dramafilms preferen boven The Godfather?). Ten derde komt het volgens mij de variatie ten goede als voor deze losse aanpak gekozen wordt; je legt je immers niet vast aan allerlei kaders.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 20:26
  8. bramruiter

    Monstre!
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 7,625


    Ik meld me ook aan. Verder ben ik het volledig eens met de keuzes van Idi I Smotri en Underground, hoewel die laatste toch wel een opfrisbeurt nodig heeft. Hij begint in waardering, aanzien en herinneringen te zakken. En dat is een tragische gebeurtenis, want ik heb er toen onwijs veel van genoten. De andere drie moet ik nog bezien.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 21:36
  9. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Klute schreef:
    Ik meld me bij deze aan voor het Filmcanon.

    Leuk, ik heb je in het rijtje opgenomen.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 22:09
  10. Klute

    Gebruiker
    Joined: 16-10-2008
    Posts: 687


    Fedor schreef:
    Nuit et brouillard (Night and Fog) (Alain Resnais, 1955)
    Een short van 30 minuten, maar desalniettemin zeer indrukkend. Zet kleurenbeelden van concentratiekampen in 1955 (tien jaar na einde WO II) tegenover zwart-wit archiefbeelden. Bijzondere voice-over door zijn poëtische aard.
    Waarom kies ik deze: een essentieel document over de holocaust, die zeer aangrijpend is en thematisch ook interessant is voor discussie.
    Tevens: ik stel zelf geen eisen aan de lengte van een film bij dit canon, en zie graag ook documentaire in de eindlijst voorkomen.

    Klinkt als een zeer mooie, maar bovenal een aangrijpende documentaire.
    Ik ben wel benieuwd naar Nuit et brouillard.

    # Geplaatst op 20-10-2008 om 22:20
  11. Klute

    Gebruiker
    Joined: 16-10-2008
    Posts: 687


    Zit hier nog beweging in?

    # Geplaatst op 25-10-2008 om 18:56
  12. theo

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 6,975


    Idi i smotri (Elem Klimov, 1985)

    Ongetwijfeld, Ja!. Prachtig en ingrijpend, de beste oorlogsfilm die ik ken, en iets russisch is altijd prima.

    Nuit et brouillard (Night and Fog) (Alain Resnais, 1955)
    Ook hier weer ja. Ik ben sowiezo voor een zo eclectisch mogelijke lijst, dus een korte film weegt weer op tegen het feit dat het een tweede oorlogsfilm is.

    Underground (Emir Kusturica, 1995)

    Ook hier zeg ik ja tegen, met de kanttekening dat drie oorlogsfilms in de uiteindelijke lijst wel genoeg is. Maar als ik er dan toch drie moest kiezen zouden deze drie zeker in de shortlist zitten.

    Le Notti di Cabiria (Frederico Fellini, 1957)

    Met deze Fellini heb ik dan weer minder, ik zou eerder gaan voor Roma en 8 1/2, of het ondergewaardeerde Il Casanova. Moet bij gezegd worden dat ik het idee heb dat ik Le Notti destijds niet op waarde wist te schatten.

    Short Cuts (Robert Altman, 1993)

    Ook hier heb ik slechts één ding tegen in te brengen: van mij mag hij erin, graag zelfs, als het echter geen stem is tégen Magnolia, die wat mij betreft zijn plaats ook zeer verdiend. Mocht Magnolia niet naast Short Cuts in de lijst kunnen bestaan dan ga ik liever voor Nashville.

    # Geplaatst op 25-10-2008 om 19:30
  13. Eligius

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 790


    Ik wil trouwens ook meedoen met films toevoegen aan het canon, dus voeg me maar toe!

    Over de films heb ik nu nog niks te zeggen aangezien ik Nuit et Bruillard en Underground hier nog klaar heb liggen om gezien te worden en ik nog steeds Short Cuts van je moet lenen Fedor. Dat zo snel mogelijk dus!

    # Geplaatst op 25-10-2008 om 20:47
  14. Rovo

    Gebruiker
    Joined: 11-08-2008
    Posts: 27


    Dat Fellini in het canon thuis hoort lijkt me duidelijk, maar zelf zou ik niet voor Le notti di Cabiria gaan. Gezien zijn gehele oeuvre zou ik, zoals theo ook al zegt, eerder voor 8 1/2 of Roma gaan aangezien mij dat toch zijn persoonlijkste films (van degene die ik gezien heb) lijken en kenmerkender voor Fellini zijn dan Cabiria. La Dolce Vita lijkt me ook een prima keuze voor dit canon; wie kent immers niet het beeld van Anita Ekberg in de fontein.

    Ook als afgevaardigde van het neorealisme zou ik Cabiria niet snel kiezen. Wanneer ik aan deze stroming denk is Cabiria toch niet de eerste waar ik bij uitkom. Dan denk ik toch eerder aan films als Rocco e i suoi fratelli of, om bij Fellini te blijven, I Vitelloni (Ladri di Biciclette en Roma, Città Aperta heb ik nog niet gezien). Bij het neorealisme denk ik toch eerder aan een studie van de maatschappij aan de hand van een aantal personen, terwijl dit bij Cabiria eerder andersom is en daarmee naar mijn idee minder kenmerkend is voor de stroming.

    Van de overige films heb ik alleen Idi i smotri gezien en die ondersteun ik van harte.

    # Geplaatst op 26-10-2008 om 13:02
  15. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    theo schreef:
    Ook hier zeg ik ja tegen, met de kanttekening dat drie oorlogsfilms in de uiteindelijke lijst wel genoeg is. Maar als ik er dan toch drie moest kiezen zouden deze drie zeker in de shortlist zitten.

    En dan geen Apocalypse Now, The Great Dictator of Schindler's List om maar wat te noemen? Dat is een beetje het probleem dat ik met Fedor's pakket aan oorlogsfilms heb, want ofschoon de kwaliteit van Idi I Smotri buiten kijf staat heb ik niet het idee dat dat een van de meest essentiële oorlogsfilms is. Een beginnend filmkijker zou veel beter iets als Apocalypse Now kunnen zien (hoewel ik Idi I Smotri hoger aansla) als die een goed besef van het medium film wil krijgen.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 19:47
  16. Kwinten

    Gebruiker
    Joined: 11-08-2008
    Posts: 25


    Ik denk dat je je niet moet richten tot de beginnend filmkijker.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 19:48
  17. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Verkeerd uitgedrukt, ik bedoel in deze kwestie meer 'belangrijk om gezien te hebben'.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 19:50
  18. theo

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 6,975


    Apocalypse Now even over het hoofd gezien. Er is meer oorlog dan alleen de tweede, ja. Maar Schindlers List hoeft van mij dan weer niet perse in de lijst.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 20:11
  19. Kwinten

    Gebruiker
    Joined: 11-08-2008
    Posts: 25


    Als je films als Schindler's List erin gaat doen kan je imo net zo goed de IMDb top 100 kopieren.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 20:40
  20. rik

    Redacteur
    Joined: 18-06-2008
    Posts: 1,790


    Waarom zou een film als Schindler's List er niet in kunnen? Het kan toch ook heel relevant zijn te zien hoe Hollywood omgaat met een dergelijk onderwerp? Ik zal niet zeggen dat Schindler's List erin móet, maar de lijst hoeft wat mij betreft niet louter gevuld te worden met films die zoveel mogelijk afwijken van wat de (Amerikaanse) norm is. Maw, Fedor stelt een aantal films voor mede vanwege de niet-Hollywoodachtige aanpak, maar is het dan niet net zo van belang te weten wat die aanpak dan is? Als we (moderne) Hollywoodproducties per defenitie gaan negeren ontstaat evengoed een onevenwichtige lijst.

    # Geplaatst op 27-10-2008 om 22:49

Reply »

You must log in to post.